On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Chia je to zásluha? Zdravé semiačka dobýjajú európsky trh

Od ranných cereálií cez pudingy, tyčinky až po chlieb, chia semiačka sa už dnes dostali všade. Obľúbená „superpotravina“ bola dlho len okrasnou rastlinou v záhradách a na parapetných doskách, až kým sa pred niekoľkými rokmi nedostala z kuchynského okna na tanier. Získala si takú obľubu, že do roku 2021 má mať trh s chia hodnotu 1,5 miliardy dolárov.

Krátka odbočka do histórie. Semiačko rastliny Šalvia hispánska bohaté na bielkoviny, vlákninu, vápnik, mangán a omega-3 mastných kyselín rastie voľne v oblasti okolo rovníka. Domovom mu je predovšetkým stredné a južné Mexiko a Guatemala, preto nie je prekvapením, že kedysi patrilo medzi populárnu súčasť výživy Aztékov a Mayov. Dnes sa pestuje prevažne v Mexiku, Bolívii, Argentíne, Ekvádore, ale v snahe naplniť svetový dopyt napríklad aj v Austrálii.

Aztékovia a Mayovia používali chia okrem potravy aj na rôzne rituály a dokonca aj ako platidlo. Prenesene povedané, zašlá sláva sa semiačkam vracia aj dnes. Rituály dnes však nabrali podobu ranných smoothie a platba podobu globálneho trhu s miliardovým semiačkom.

Keď sa darí svetu, darí sa aj superpotravine

Dobrý ekonomický vývoj vyspelých krajín sveta a s tým spojený záujem o zdravú životosprávu, ale aj poctivý a prepracovaný marketing, tomu vďačí Šalvia hispánska za svoju popularitu. Chia sú na predaj ako semiačka, olej, nápoje, zapečené v chleboch, tyčinkách, raňajkových cereáliách, vo veľkom ich využíva aj kozmetický a farmaceutický priemysel.

Globálna produkcia potravín, ktoré obsahujú chia, narástla podľa prieskumnej spoločnosti Mintel od roku 2009 do roku 2013 o 1 353 percent.

Väčšinu predaja však tvoria samotné semienka. Do roku 2027 má ich predaj rásť ročne priemerne o 7,2 % a v spomínanom roku majú mať semienka 60-percentný podiel na tržbách s chia produktmi.

Najpopulárnejším výrobkom v súvislosti s chia sú samotné semiačka. Foto: Pixabay

Európsky dopyt

Hoci chia ošiaľ prepukol prvotne v USA okolo roku 2009, Európa nezaostala. Hľadanie zdravých alternatív, narastajúci záujem o vegánske možnosti v spojení so zvýšeným záujmom o humánne zaobchádzanie so zvieratami budú podľa odhadov aj v najbližších rokoch zvyšovať dopyt po semienkach.

Rovnako to bude na Blízkom východe, kde je však dôvod odlišný. Chia sú totiž súčasťou viacerých tradičných jedál a nápojov a narastajúci záujem o tradície v tomto regióne sa ukáže aj na dopyte.

Vráťme sa však k Európe. Starý kontinent v roku 2016 importoval vyše 16-tisíc ton semiačok v hodnote približne 31 miliónov eur. Pokiaľ ide o množstvo importovaného tovaru, od roku 2012 dosiahol priemerný ročný nárast 27 %. Na čele rebríčka najväčších importérov je Nemecko, ktoré si z dovezenej suroviny odkrojilo 40 %.

Nemusí to však automaticky znamenať, že Nemci všetku dovezenú surovinu spotrebujú. Mnohé krajiny importujú a surovinu predávajú ďalej. Na druhom mieste po Nemecku bolo v roku 2016 Holandsko s 18 %, Španielsko s 12 % a Veľká Británia s 8 %. Pokiaľ ide o spotrebu a obľúbenosť semiačok, vedie Nemecko, Holandsko a Škandinávia.

1,5 miliardy dolárov
má dosahovať trh s chia v roku 2021
Podľa odhadov CBI – Centra pre propagáciu importu z rozvojových krajín, bude spotreba chia v najbližších rokoch rásť, a to najmä vďaka obsahu omega-3 mastných kyselín. Tá pomáha pri udržiavaní zdravej hladiny cholesterolu. Vďaka marketingu je v rámci Európskej únie až 90 % povedomie o benefitoch omega-3.

Obľuba tejto zložky zdravých potravín sa prejavuje aj na importoch. 60 % objemu všetkých potravín, ktoré obsahujú omega-3, putuje do Európy a trh s omega-3 má v súčasnosti hodnotu zhruba 3,7 miliardy dolárov. Chia z toho síce tvoria len podiel veľkosti zrnka (doslova), záujem o ne však rastie aj s narastajúcim dopytom po bezlepkových, bezlaktózových a vegánskych potravinách.

Podľa odhadov mal globálny trh s chia a výrobkami s obsahom semiačok v roku 2016 hodnotu 270 miliónov dolárov, do roku 2021 má narásť na 1,5 miliardy dolárov.

Zaujímavosti

  • Slovo „chia“ pochádza z jazyka Aztékov a znamená olejnatý.
  • Chia semiačka sú čierne aj biele.
  • Slovo chia začalo byť známe v USA najmä vďaka Josephovi Pedottovi z Joseph Enterprises, ktorý vytvoril záhradnú dekoráciu so Šalviou hispánskou s názvom Chia Pet. Bolo to pred 35 rokmi.

Regulácie Európskej únie

Ani chia nemôžu byť všade v takom množstve, v akom by ich mohli producenti chcieť. Brusel reguluje podiel semiačok v potravinách. Pečené potraviny ich nemôžu obsahovať viac ako 10 %, rovnaké množstvo platí pre raňajkové cereálie a pre mixy ovocia, orechov a semienok, balené semienka môžu byť odporúčané v množstve 15 gramov na deň.

Hoci je chia superpotravina dneška, stále nie je v obľúbenosti jednotkou. Prvá priečka patrí pseudoobilnine s názvom quinoa. Ale o tej inokedy.