On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Diaľničný tunel pri Ružomberku znova razia. Hotový mal byť pred rokom. Nový termín dokončenia je 2022

Slovensko pozná nový magický dátum. Je ním koniec júna 2022. To je totiž deň, kedy sa má Ružomberčanom po dlhých rokoch uľaviť a do užívania sa má odovzdať nový kus diaľnice D1. Ten, po ktorom mali autá jazdiť už pred rokom, no práce na úseku dlho stáli. Až do stredy, kedy sa znova začalo s razením tunela Čebrať.

Zdroj: Wikimedia Commons/garip/viď koniec článku

Jeden z najproblematickejších úsekov D1 Hubová-Ivachnová začali stavať ešte začiatkom roka 2014. No po pár metroch sa pre zosuvy nedalo v razbe pokračovať. Odborníci sa dodnes sporia, či bol geologický prieskum, ktorý sa robil pred výstavbou, dostačujúci.

Každopádne po zosuvoch bolo jasné, že tunelové rúry musia viesť inou trasou. „Zmena pôvodnej trasy diaľnice kvôli nepredvídaným prírodným okolnostiam si vyžiadala rozsiahle prieskumy a nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA,” tvrdí ministerstvo dopravy. Celý proces trval napokon viac ako tri roky. Prečo?

Neskoré odovzdanie potrebných dokumentov zo strany diaľničiarov (pozri infografiku) nebolo jedinou brzdou.

EIA k novému trasovaniu tunela Čebrať mala byť hotová už skôr. Posledné správy hovoria o februári tohto roku. Envirorezort ale pripomína, že nemohol nijakým spôsobom skrátiť lehoty stanovené na pripomienkovanie novej trasy. „Verejnosťou bola navyše využitá možnosť opravného prostriedku proti vydanému záverečnému stanovisku, pričom touto námietkou a celým spisom sa musel zaoberať odvolací orgán,” dodáva hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

mapa dialnice
Hubová-Ivachnová sa má dostavať v roku 2022.

Ružomberok je dôležitým bodom na hlavnom ťahu. Cestou prvej triedy, ktorá ho spája so Žilinou, prejde v Ružomberku denne 25-tisíc áut. Zápchy trápili obyvateľov natoľko, že po čase, keď už bolo jasné, že sa situácia nehýbe, organizovali protesty a blokády.

„Dá sa povedať, že reálne sa naštartovali procesy až koncom roku 2016 a na tomto príklade máme možnosť vidieť, ako rýchlo a efektívne dokážu pracovať jednotlivé úrady pri zložitých projektoch, ako je tento,“ hodnotí preto Dalibor Trebichalský, analytik na investičnú výstavbu Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Predpokladá sa, že úsek nakoniec v roku 2022 odľahčí dopravu o 15-tisíc vozidiel denne. Časová úspora bude 70%, pretože po starej ceste trasa tvala 23 minút, po dobudovaní úseku po D1 to bude 7 minút,” dodala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Kratšia diaľnica, dlhší tunel

Nový variant napokon skrátil diaľnicu o 350 metrov, no predĺžil samotný tunel o 1,6 kilometra na 3600 metrov.

Zhotoviteľom úseku je stavebná firma OHL ŽS z Brna spolu s Váhostavom. Vedúcim členom konzorcia sú dnes Česi. Trebichalský pripomína, že v roku 2014 sa však vtedajší vedúci člen združenia – Váhostav – dostal do reštrukturalizácie. Až po tom sa pomer v združení vymenil.

Od roku 2003 je väčšinovým vlastníkom OHL ŽS španielska stavebná skupina OHL

Čo sa zatiaľ robilo na stavbe, kým tunel stál? „V tomto období sme realizovali nosné konštrukcie všetkých veľkých mostov a riešili sme vecné a formálne záležitosti spojené s prekonaním nepredvídaných geologických problémov na trase diaľnice, najmä v km 2 – 4,” povedala pre Vot.sk Jana Matulajová, hovorkyňa OHL ŽS. Dĺžku prípravy zmeny trasovania sa podľa nej firma necíti povolaná komentovať.

Dohadovanie dodatku

Situáciu komplikovali aj peniaze. Pôvodná zmluvná cena za dielo bola 227 miliónov eur bez DPH. Keďže sa nakoniec po pár metroch razby vlastne mení celá trasa tunela, podmienky a v princípe ide o novú stavbu, cena sa mala dvihnúť. Zhotoviteľ a diaľničiari sa tak museli dohodnúť o koľko. Dodatok podpísali po dlhých rokovaniach až koncom roka 2017. Cena sa má navýšiť o 61 miliónov, čo je ale stále menej ako pôvodných 100 miliónov, o ktorých hovoril exminister dopravy Roman Brecely (nominant Siete) v čase svojho pôsobenia v roku 2016, keď sa nervozita okolo stavby začala stupňovať.

Minister Arpád Érsek pri začatí prác v stredu.

Rokovania však ani nemohli trvať kratšie. NDS postihla personálna kríza. Od posledných volieb ju vedie už štvrtý generálny riaditeľ.

Tunel Čebrať sa teda od stredy razí znova – tri roky po tom, čo do skaly zavŕtal posledný stroj a rok po tom, čo si mali motoristi užívať celý nový obchvat.

Hlavná foto: Tunel Čebrať – východný portál by garip is licensed under CC BY 4.0