On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Netflix je väčší ako Goldman Sachs, prekonal hranicu 100 miliárd

Streamovacia služba Netflix má trhovú kapitalizáciu vyššiu ako 100 miliárd dolárov. Firma, ktorá vznikla v roku 1997 ako online požičovňa DVD, tak dokonca prekonala aj legendárnu banku Goldman Sachs.

Netflix dosiahol trhovú kapitalizáciu 108 miliárd. Goldman Sachs, ktorý má 130-ročnú históriu, za ním zaostal o 10 miliárd. Teraz je hodnota Netflixu viac ako 143 miliárd.

Netflix za svoj raketový rast vďačí nečakane úspešnému poslednému kvartálu roka 2017. Streamovacia služba totiž v tomto období získala o 2 milióny viac predplatiteľov, ako predpokladali analytici. Netflix získal 8,33 milióna zákazníkov, z toho až 6,36 milióna na medzinárodnom trhu, teda mimo USA.

Analytici čakali vo svete číslo 5,1 milióna.

“Veríme, že naše veľké investície do obsahu sa vyplácajú,” napísal Netflix v správe svojim akcionárom.

V tomto roku plánuje spoločnosť do marketingu investovať dve miliardy dolárov. To sa už odrazilo na prvom štvrťroku, keď pribudlo ďalších 7,4 milióna zákazníkov.

3 kľúče k úspechu

  1. Portál Financial Express sa pozrel na to, čo stojí za súčasným úspechom Netflixu a jeho raketovým rastom. Za nárastom počtu predplatiteľov je to, že v poslednom kvartáli minulého roka ponúkol Netlfix svojim divákom nové série úspešných seriálov “Stranger Things”, “The Crown” a tiež akčný film s Willom Smithom “Bright”. Na úvod nového roka prišiel sci-fi seriál “Altered Carbon” a dalšie pokračovanie kultovej série “Cloverfield” s podtitulom “Paradox”.
  2. Na konci minulého roka mal Netflix 117,58 milióna zákazníkov. Teraz už dosiahol hranicu 125 miliónov predplatiteľov. “Netflix leje stále viac a viac peňazí do vytvárania obsahu, a to sa automaticky premieta do zvyšovania počtu predplatiteľov,” hovorí analytik BTIG Richard Greenfield.
  3. V roku 2018 minie Netflix na tvorbu nových seriálov, dokumentov a filmov astronomických 8 miliárd dolárov. Je to snaha zasadiť ranu konkurencii od Amazonu, Disney, Hulu a ďalších lokálnych prevádzkovateľov streamovacích služieb. Netflix sa začal zameriavať na vysokorozpočtové filmy a seriály. Iba do filmu “Bright” s Willom Smithom investoval 90 miliónov dolárov. Spoločnosti neublížilo ani to, že v októbri zdvihla cenu na dvoch predplatiteľských balíčkoch. “Zákazníci sú tolerantní, ak vidia, že sa služba zlepšuje,” vysvetľuje CEO Netflixu Reed Hastings.

 

Za 300 miliónov “ukradli” producenta

Netflix s konkurenciou nejedná v rukavičkách. Spoločnosti Disney “ukradol” producenta Ryana Murphyho. Ten jednoducho dostal ponuku, ktorá sa neodmieta – zmluvu na 5 rokov s kráľovským platom 300 miliónov dolárov. Je to najlukratívnejší kontrakt v histórii televízie a muž, ktorý má na svedomí úspešné seriály Glee a American Horror Story, tak nenastúpi k Disneymu, ale odchádza k Netflixu. K Murphymu sa pridá aj Shonda Rhimes z televízie ABC, ktorá za štyri roky zinkasuje 100 miliónov.

Platy oboch producentov vyšpičkovala do astronomických výšin vojna medzi Disneym, Amazonom a Netflixom. Pre Netflix je predovšetkým získanie Murphyho vecou prestíže a pridáva mu to ďalší kredit. Murphy sa z novinára, ktorý začínal v Miami Herald, vypracoval za 20 rokov na kráľa producentov a je schopný uspieť s komédiou pre tínedžerov i kriminálkou alebo hororom. Dokonalý stroj na úspech. Rovnako ako Netflix.

117,58
milióna predplatiteľov mal ku koncu roka 2017 Netflix

Stratené miliardy? Nevadí

Netflix raketovo rastie v počte zákazníkov a v počte investícií do programu. To sa premieta aj do hospodárenia, ktoré v roku 2018 skončí s negatívnou bilanciou vo výške 3-4 miliárd dolárov. Netflix argumentuje tým, že rastie príliš rýchlo a aby tento rast udržiaval, musí investovať. Aj napriek tomu, že má negatívny voľný cash flow, je Netflix po účtovnej stránke na tom určite lepšie ako konkurencia.

Streamovacia služba Hulu, ktorá je spoločným vlastníctvom štúdií Walt Disney, 21st Century Fox, Comcast a Time Warner, takisto vykazuje stratu. Má však v porovnaní s Netflixom jeden výrazný problém. Netflix má iba v USA viac ako 52 miliónov predplatiteľov, Hulu disponuje iba 17-timi miliónmi. Navyše v roku 2017 Hulu zaznamenalo stratu 920 miliónov dolárov. V tomto roku bude Hulu v strate 1,7 miliardy.

Pri Amazone je to ťažšie, pretože nezverejňuje presné čísla. Amazon v uplynulom roku od zákazníkov zinkasoval 10 miliárd dolárov za služby vyžadujúce predplatné. Väčšina z týchto peňazí súvisí so službou Prime a dodaní tovaru do dvoch dní. Amazon len za odosielanie tovaru zákazníkom zaplatil 21 miliárd. Stratégiu s video obsahom najlepšie zhrnul zakladateľ Amazonu Jeff Bezos: “Ak získame Zlatý glóbus, pomôže nám to predať viac topánok.” Znamená to, že Amazon berie video obsah ako bonus pre zákazníkov.

Netlfix a najväčší konkurenti

Netflix

Najnižšia cena za túto streamovaciu službu je 7,99 eura na mesiac. Priplatíte si, ak chcete sledovať Netflix na viacerých zariadeniach alebo vo vysokom rozlíšení. Najväčšou výhodou Netflixu je kvalitný originálny obsah a tiež možnosť sťahovať si obsah, aby ste sa nemuseli obávať slabého pripojenia.

Hulu

Cena je iba 5,99 dolára za mesiac počas prvého roka. Potom stúpne na 7,99 dolára. Hulu ponúka aj možnosť za 39,99 dolára mesačne, ktorá umožňuje sledovať vysielanie viac ako 50-tich televízií a prenosy zo zámorských líg MLB, NHL, NFL a NBA.

Amazon

Amazon Prime Video si môžete na sedem dní vyskúšať zadarmo a potom prvých šesť mesiacov platíte iba 2,99 eura za mesiac. Následne cena stúpne na 5,99. Amazon ponúka vlastnú produkciu a veľa filmov a seriálov.

HBO GO

Ak ste fanúšikom Hry o tróny, určite budete zvažovať streamovaciu službu od HBO. Prvý mesiac máte zadarmo a potom je cena 6,99 eura mesačne. V ponuke sú stovky filmov a seriálov a tiež známe a úspešné seriály z vlastnej produkcie.