On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Nálepky na vlakoch sľubujú internet. Wifi ani dáta však vo vozňoch často nejdú

Ani na mobile, ani na počítači, ani wifi, ani dáta. Problém s internetom vo vlaku pozná asi každý, pozreli sme sa teda na to, prečo napriek nálepkám na vozňoch signál nechytíte.

Ešte predtým ako sme sa pozreli na príčinu, otestovali sme, v ktorých miestach spojenie vypadáva. Experiment trval 5 hodín počas jazdy IC vlakom z Košíc do Bratislavy. Tu je výsledok:

  1. Na trase Kysak – Spišská Nová Ves sa na jednom počítači podarilo stiahnuť 186 MB obrázkov. Bolo to nedeľňajšie IC smer Bratislava. Internet teda aspoň niekedy (alebo niekde) na trase ide. Super.
  2. Zároveň sa podarilo dokonca uploadnuť 60 MB PDF súbor do cloudu.
  3.  Spojenie začalo haprovať okolo Ružomberka. Už sa to začína.
  4.  Ideálne to nie je ani okolo Žiliny a Považskej Bystrice. Možno boli na vine oravské a kysucké lesy.
  5.  Amok, ako pre väčšinu cestujúcich, prichádza, keď je vlak v stanici a spojenie nikde.

Čo sa teda stalo? Bolo na vine vonkajšie prostredie? Alebo samotný vlak?

Prapríčina problému

„Je to dané predovšetkým tým, ako počítajú pokrytie Slovenska mobilní operátori. Keď si všimnete malé písmenká pri uvádzaní pokrytia, tak hovoria o XX % pokrytia obyvateľstva. Na železničných tratiach nebýva nikto, preto sa ani príliš nesnažia trate železnice pokryť signálom,“ vysvetľuje Ondrej Macko, šéfredaktor TouchIT, s tým, že iná cesta na to, aby fungoval internet do vlaku, ako pokryť trate mobilným signálom, neexistuje.

Situácia sa teda teraz má tak, že na wifi sa síce vo vlaku pripojíte takmer všade (samozrejme, ak má na to konkrétna vlaková súprava vybavenie), ale dostať sa na internet v oblastiach, kde vlak neprechádza mestami a dedinami, je tvrdý oriešok.

U ktorého dopravcu sa internetuje najviac?

To nie je všetko. Na jednej strane pohodlnému cestovaniu bráni chýbajúci signál, na druhej strane sa aj služby samotných dopravcov často líšia a, samozrejme, nie všetky vlaky wifi majú.

„Uvedenú službu pre cestujúcich poskytuje približne 35 % denne vypravených vlakov,“ uvádza hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Konkurenční dopravcovia naproti tomu vybavili technológiou už všetky svoje vlaky, ktoré prechádzajú cez Slovensko. Tu je ale potrebné dodať, že konkurencia vypraví cez našu krajinu oveľa menšie počty súprav ako železnice, ktoré denne vyšlú na koľaje až 1455 spojov.

Pokiaľ by sme sa však bavili o počte stiahnutých dát, ktorý indikuje, ako veľmi využívajú cestujúci internet vo vlaku, exceluje Arriva. Na jej linke Nitra-Praha sa stiahne viac ako 20 GB dát na vozidlo denne.

„Pre vyšší záujem cestujúcich často spájame dve či tri jednotky. V takýchto prípadoch sa objem stiahnutých dát pri jednej ceste z Nitry do Prahy a späť pohybuje okolo úrovne 100 GB,“ hovorí generálny riaditeľ Arrivy László Ivan.

2,7 TBdát sa stiahne maximálne denne na vlakoch, ktoré ponúkajú internet

Pri porovnaní so štátnymi železnicami alebo RegioJetom celkom nepomer (viď tabuľka hore). Je však pravdou, že Arriva jazdí cez mierne hustejšie obývané oblasti ako konkurenti, ktorí majú na starosti trasu do Košíc.

Ani jeden z dopravcov sa presne nevyjadril k tomu, koľko do technológie zatiaľ investoval. V prípade národného dopravcu sa ale vryla do pamäte kauza 20-tisícového wifi, kedy železnice nakúpili a nechali si namontovať techniku za 20-tisíc eur na jeden vozeň (celkovo za zákazku zaplatili 408-tisíc bez DPH).

Farradayova klietka

Problém s vlakovým internetom tkvie aj inde. A to v spomínanom bode 5. Stretli ste sa už niekedy s tým, že vlak stojí v stanici, dedina či mesto je neďaleko, prípadne hneď za budovou nádražia a signál nikde? Stáva sa to. Je teda možné, že sa vlak správa ako „nepriechodná škatuľa“, do ktorej sa signál zvonka niekedy nevie dostať?

„Platí to čiastočne, je to tak trochu Farradayova klietka. Ale cez okná preniká signál, ak ste pripojení napríklad cez svoj mobilný telefón,“ povedal Macko. Možné teda je, že dopravcovia majú problém tak trocha aj u seba „doma“.

Celej veci sa v júli 2016 venoval náš Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií. Zisťoval, ako sú na tom jednotliví dopravcovia, pokiaľ ide o prístupnosť internetu vo vlakoch.

Foto: Vot.sk

„Vykonané merania preukázali, že steny železničných vozňov spôsobujú pomerne veľký útlm signálov mobilných sietí. Pokrytie vnútorných priestorov železničných vozňov signálom je možné riešiť použitím opakovačov (alebo tzv. pikobuniek) na zosilnenie signálu alebo poskytnutím pripojenia prostredníctvom WiFi pre cestujúcich,“ skonštatoval vtedy úrad. V súčinnosti so svojou českou dvojičkou prišiel na to, že staršie typy vozňov prepúšťajú signál lepšie, ako zmodernizované alebo nové typy. Následne vyzval dopravcov, aby mu objasnili, ako problém riešia.

Štátne železnice odkázali, že vozne, ktoré má úrad na mysli, nemá. Arriva a RegioJet zase napísali, že problém riešia tak, že skladajú signál od viacerých operátorov súčasne. Riešením je tiež väčšie množstvo sklenených a priepustných plôch, cez ktoré sa signál dnu dostane.

Auto vs. vlak

Aleš Ondrůj z RegioJetu tvrdí, že v súčasnosti problém s internetom nemajú. Dôkazom má byť, že spoločnosť usporiadala vo vlaku na trase Praha-Košice programovací maratón. Veľké problémy nereportujú ani železnice (ktoré uvažujú nad nákupom nových lôžkových vozňov s wifi) či Leo (kde chystajú centrálny zábavný portál).

„Naše vlaky netrpia takým útlmom signálu vo vnútri súpravy, ako niektoré vozne najmodernejšej konštrukcie. Podľa nášho názoru je primárnym problémom nedostatočné pokrytie signálom mobilných operátorov pozdĺž železničných tratí,“ povedal pre Vot.sk šéf Arrivy László Ivan. „Telefonovanie z auta na diaľnici nie je – zdôrazňujem technický – problém. Dovolať sa z vlaku je na niektorých miestach dokonca nemožné. Na riešenie tohto problému by sa mali príslušné autority intenzívne zamerať,“ dodal.

Anketa

Koľko percent slovenských železničných tratí máte pokrytých signálom? Plánujete to zlepšovať?

Telekom: Taký číselný údaj nemáme k dispozícii, mapujeme iba pokrytie celej slovenskej populácie 2G, 3G a 4G sieťami. Väčšina tratí má k dispozícii aspoň 2G signál, keďže ten má viac ako 99% pokrytie.V minulom i aktuálnom roku investujeme vo veľkej miere najmä do pokrývania rurálnych oblastí, diaľníc a železníc, takže pokrytie 4G sieťou na železniciach napreduje.

Michal Korec, hovorca

Orange: Vďaka kombinovanému pokrytiu 2G, 3G a 4G siete pokrýva Orange na Slovensku signálom takmer celú železničnú sieť. Pokrytie a kvalita signálu sú súčasťou našich rozvojových plánov a kontinuálne ich ďalej zlepšujeme.

Ivica Hricová, PR manažérka

O2: Pokrytie signálom prioritne sledujeme podľa pokrytia percenta obyvateľstva, a to koncom januára tohto roku predstavovalo už viac ako 92 % v prípade 4G siete. S postupujúcim rozširovaním 4G signálu do najmenších obcí na Slovensku sa zlepšuje aj pokrytie cestnej a železničnej infraštruktúry. Firemným zákazníkom, korporáciám a verejnej správe poskytuje komplexné portfólio fixných a mobilných hlasových a dátových služieb, ako aj profesionálnych ICT riešení spoločnosť O2 Business Services, ktorá ich samozrejme vie ponúknuť na mieru aj železničným a autobusovým dopravcom na Slovensku.

Tereza Molnár, hovorkyňa

 

Walkman ma 40 rokov. Takto Sony zmenilo hudbu

Ťažko nájsť väčšie klišé ako to, čo sa nám dostalo do titulku tohto článku. Ešte ťažšie je však nájsť inú vetu, ktorá by dokonale vystihla to, čo sa Sony podarilo urobiť s malou krabičkou na kazetu, z ktorej išiel kábel so slúchadlami.

Obraz za 450 miliónov sa našiel. Je to Leonardo alebo nie?

Salvator Mundi. Je to najdrahší obraz histórie. Jeho cena je 450 miliónov dolárov. Odborníci sa však nevedia zhodnúť, či je jeho autorom naozaj Leonardo da Vinci alebo niekto z jeho žiakov. Za posledné roky sa nevedelo ani to, kde sa obraz nachádza. Teraz sa však našiel.