On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Svet pod zemou. Milióny ľudí denne využívajú dopravu metrom

Na svete je asi 150 metro systémov. Podzemku majú malé mestá aj obrovské aglomerácie. Ktoré metro je v globále najväčšie a ktoré najmenšie?

Zdroj: Pexels
Nasleduje stanica Janíkov Dvor.

Najčastejší argument, prečo Bratislava nemá metro? Je malá. Pol milióna obyvateľov na podzemku podľa niektorých nestačí.

Bratislava však nie je polmiliónové mesto, hoci tak základné štatistiky hovoria. Podľa minuloročnej analýzy Market Locatora totiž v hlavnom meste prespáva každú noc 666-tisíc ľudí. Ďalších 130-tisíc do mesta dochádza denne napríklad za prácou. Spolu je to teda cez deň 796-tisíc osôb, ktoré potrebujú využiť nejaký spôsob dopravy. A to je viac ako v iných mestách, ktoré dopravu metrom už zaviedli.

Podzemná doprava funguje vo svete rôzne – vo veľkých aj malých mestách, ako súčasť komplikovaných integrovaných systémov, alebo len ako spojnica piatich-šiestich staníc, kým sa ich nepostaví viac.

Ako môže vyzerať metro v meste?

Poďme sa teraz v krátkosti pozrieť na naj metrá na svete. Najprv najľahšia otázka, a to, ktoré metro je najstaršie? Správnou odpoveďou je Londýn. Podzemku tu postavili v roku 1863, nárast vlakovej dopravy totiž v meste spôsobil, že sa architekti a strojári museli veľmi rýchlo zamyslieť nad tým, ako efektívne (pod zemou) prepojiť železničné terminály.

Trochu náročnejšia je otázka, ktoré je najväčšie metro na svete. Pokiaľ berieme do úvahy počet staníc, je to New York. Má ich oficiálne až 468, čo je skoro o stovku viac ako druhý Šanghaj.

Ak sa bavíme o dĺžke položených koľajníc, vyhráva naopak Šanghaj s viac ako 600 kilometrami koľajníc, nasleduje Londýn a až potom Veľké jablko.

Na opačnom konci rebríčka v kategórii miniatúrne metro sa nachádza napríklad podzemka vo venezuelskom meste Valencia (so siedmimi stanicami a necelými piatimi kilometrami trate) či približne rovnako veľké a tiež venezuelské Los Teques Metro, ktoré je vlastne len rozšírením toho v Caracase. Pridáva sa ešte 6,5 kilometrová nadzemná dráha v Maracaibo.

Všetky venezuelské dráhy sú výsledkom metro megalománie bývalého prezidenta Huga Chaveza zo začiatku milénia, ktorá vyústila do výstavby pár kilometrov tratí po celej krajine. Potom sa peniaze minuli. Vláda však pred siedmimi rokmi odklepla ďalších 530 miliónov na rozšírenie Los Teques. Nová linka stále nestojí. Naopak, chátra aj metro v Caracase, ktoré nie je schopné zabezpečiť ani predaj lístkov a 300 z 376 eskalátorov je mimo prevádzky.

Vlaky v Tokiu plné na viac ako 180 percent.

Informácie o svetových metrách treba doplniť už asi len o mentálny obrázok obyvateľov Tokia tlačiacich sa do vlaku. Tokio má najrušnejšie metro, denne sa ním prepraví okolo 9 miliónov pasažierov. No občas ho v štatistikách predbehne Soul alebo Peking či dokonca Moskva.

Moskovské metro patrí medzi najkrajšie na svete. Foto: Tasr/AP