On demand

Hlasujte za tému, ktorú by sme mali na váš podnet spracovať, alebo prispejte novou.

  • 1. Umelá inteligencia 80%
  • 2. Teória simulácie 20%

Superjumbo za 25 miliárd zákazníkov nepresvedčilo a končí

Európsky výrobca lietadiel Airbus ukončuje výrobu najväčšieho komerčného lietdala A380 superjumbo.

Zdroj: Airbus
Legendárne lietadlo od Airbusu nepresvedčilo zákazníkov a končí.

Francúzska spoločnosť Airbus ukončí dodávky legendárneho lietadlla v roku 2021. Dôvodom je nedostatok zákazníkov. Poslednou ranou bolo rozhodnutie leteckej spoločnosti Emirates, ktorá je najväčším odberateľom A380-tiek. Tá sa rozhodla svoju najnovšiu objednávku znížiť o 39 lietadiel. Namiesto 162 ich tak objednala iba 123.

„V dôsledku tohto rozhodnutia nemáme žiadne rezervy a nahromadené objednávky, a preto ani základ na udržanie výroby. A to ani napriek našej snahe s ostatnými aerolinkami. V roku 2021 skončia dodávky A380,” povedal CEO Airbusu Tom Enders pre Slashgear. Airbus svoje rozhodnutie ukončiť výrobu najväčšieho komerčného lietadla oznámil v polovici februára.

Čítajte aj: 

Pre spoločnosť je to koniec jedného veľkého trápenia. A380 totiž nikdy nenaplnil očakávania a predával sa horšie, ako tvorcovia očakávali. Superjumbo nevedelo konkurovať menším lietadlám s lepšou spotrebou paliva. Niektoré letiská navyše museli predlžovať pristávacie plochy a upravovať terminály, aby zvládli viac ako 500 pasažierov superjumba.

Len letiská v New Yorku museli kvôli A380 preinvestovať 175 miliónov dolárov. Slashgear tiež upozorňuje na príliš vysoké prevádzkové náklady. Za hodinu totiž Airbus A380 „zhltol“ palivo v hodnote 30 000 dolárov. Pritom taký Boeing 787-9 skonzumuje za rovnaký čas polovičné množstvo paliva.

Dvojposchodové lietadlo začalo na komerčných letoch premávať v roku 2007. Airbusu sa stala osudnou zlá predajná stratégia, príliš vysoké náklady a tiež aj obavy o bezpečnosť.

Airbus zvolil pri svojej vlajkovej lodi najhoršiu možnú stratégiu predaja. Stavil všetko doslova na jednu kartu. Z 313 objednaných A380-tiek totiž až 162 kusov objednala a kúpila spoločnosť Emirates. A to nie je dlhodobo udržateľná stratégia predaja.

Druhým najväčším objednávateľom bol Singapore Airlines. Ten už však objednal iba 24 kusov. O obrovskej finančnej strate Airbusu svedčí aj fakt, že podľa odborníkov by potreboval predať 1200 kusov A380, aby sa dostal na nulu.

Na jeho výrobe sa po celom svete podieľa 3500 ľudí. Airbus už oznámil, že začne s odbormi rokovať o ich osude.

Superjumbo sa porúča do dôchodku po 12 rokoch prevádzky.